Kihívások, amelyek a projektet generálták:
- emisszió-mentes közlekedés támogatása,
- rugalmas alkalmazkodás a változó közösségi közlekedési igényekhez.
A projekt tárgya – a DUELBUS
Egy olyan jármű-szerelvény vázszerkezetének megtervezése és vizsgálata , amely jármű:
- szóló üzemmódban tisztán elektromos járműként, tisztán akkumulátoros hajtással üzemel,
- szerelvény üzemmódban a pótkocsiba beépített diesel/generátor egység állítja elő a szerelvény mozgatásához szükséges többlet-energiát,
- szállítható utasok száma ~45 fő >>> 100 fő között a napi közlekedési igényekhez alakítható.
A projekt jelenlegi állása
Megtörtént a hajtási rész elemeinek kiválasztása, de menet közben a piaci igények módosulása miatt ezekben változtatásokat végeztünk (hajtó motor típusa, elhelyezése, jármű hatósugarának növelése – akkumulátor tömegének növelése).
Ezek alapján elkészítettük, illetve módosítottuk a főterveket.
Elkészültek a vezető kocsi és a pótkocsi részletes tervei.
Véges-elem számításokat végeztünk a konstrukció szilárdsági ellenőrzésére, illetve lefolytattuk a terv-zsűriket.
A konstrukció ismeretében elkészítettük a beszerzési tervet, elindítottuk a vázszerkezet gyártásához szükséges anyagok megrendelését.
A töréstesztekhez részegységeket gyártottunk és elvégeztük a törésteszteket.
A váz fődarabokhoz (padlóváz, oldalvázak, tetőváz, homlok- és hátfalak) megtörtént az alkatrészgyártás.
Ezek után az összeállított fődarabokból állítottuk össze a karosszéria vázszerkezetét hegesztéssel, amit varratmegmunkálás és vázegyengetés követett, illetve a két kocsitestet összekötő vonószerkezet prototípusát is elkészítettük.