A járműiparban jelenleg nem létezik olyan szériában gyártott jármű, amelyik pótkocsis szerelvényként hibrid, szóló járműként tisztán elektromos hajtású. Az elektromos és szerelvényes üzemben hibrid hajtású pótkocsis járműrendszer egy közlekedési vállalat több igényét is képes egyszerre, többletforrás/többlet-járműpark igénybevétele nélkül kielégíteni. Ugyanakkor a tisztán akkumulátoros üzemben zéró-emissziós üzemmódban képes közlekedni, de hibrid üzemmódban is lényegesen kedvezőbb emissziós adatokkal tud szolgáltatni, hiszen az ezen üzemmódban használatos belső-égésű motor működési zónája is olyan fordulatszám-tartományba állítható be, ahol a legkisebb a károsanyag-kibocsátás.
A Lanta Kft. telephelyén olyan kutatási projekt kezdődött, amely a fenti hipotézis mellett vizsgálja a járműipari kutatási lehetőségeket. Az állami támogatással megvalósuló kétéves projekt első kutatási szakasza 2014. június 30-án zárul. A projekt első szakaszában megkezdődött a gépjármű karosszériájának tervezése. A piaci igényeknek megfelelően meghatározásra került, hogy milyen rendszerű alváz és karosszéria megtervezése szükséges. A tervezés folyamán kiválasztásra kerültek a teherviselő elemek keresztmetszeti, falvastagsági, anyagi tulajdonságai, továbbá a hajtások elhelyezésének helye, azok rögzítésének módja. Kialakításra kerültek a kerekek elhelyezésére szolgáló karosszériaszegmensek. A főegységek összeállítási terveit az alvállalkozóként bevont Auto Rad Controlle Kft. készítette el.
Az autóbusz váz szilárdsági számításainak elvégzéséhez elkészült az autóbusz vázának háromdimenziós modellje, amelyben a valóságnak megfelelően kerültek kialakításra a karosszériát alkotó elemek mechanikai tulajdonságai, az elemek egymáshoz való csatlakozási pozíciója, a csatlakozásának módjai, valamint az elemek anyagi tulajdonságai. Meghatározásra kerültek a roncsolás nélkül bontható és a csak roncsolással bontható kapcsolódási pontok. A modellen lefuttatott ütközésvizsgálat eredményeinek kiértékelését követően sor került az egymáson átmenő elemek csatlakozásának pontosítására, a nem megfelelően elhelyezett elemek pozíciójának javítására és az oldható kötések hozzáférhetőségének biztosítására.
A Kwaklab Kutatóintézet Nonprofit Kft. összehasonlító tanulmány keretében elemezte a különböző elektromos és hibrid hajtások jellemzőit, illetve az akkumulátorok tulajdonságait. Megvizsgálta továbbá a segédüzemi berendezések villamos ellátásának biztosítási lehetőségeit, az elektromos hajtások változatait, illetve az energiatároló rendszereket.
A kutatóintézet elvégezte a végeselem-vizsgálatot. Meghatározásra kerültek az vizsgálat elvégzéséhez szükséges erők nagyságai és támadási helyei. A vizsgálati pozíciók annak fényében lettek meghatározva, hogy a jármű üzemszerű működésének megfelelő legyen. A vizsgálat eredményképpen megállapításra került, hogy az elkészült modell a megválasztott terhelés hatására az megengedhető elmozdulás 20 százalékát érte el, így az elkészített karosszéria tervek megfelelnek a gyártáshoz.
A végeselem-vizsgálat gyakorlati igazolására töréstesztek kerültek elvégzésre, amelyek arra is szolgáltak, hogy tesztelésre kerüljenek a hegesztési varratok és a fémek megfelelő összeolvadási mutatói. A törésteszt eredményei megerősítik a számítógépes szimuláció eredményeit, miszerint a szerkezet kellően erős és megfelelő mértékben ellenáll a rá váró valós terheléseknek.
A kutatási projekt következő munkaszakaszában megkezdődik a prototípus karosszériák fejlesztése, a kiválasztott hajtás beépítése és tesztelése.